Dine rettigheter i sommerjobben

frank_hansen_htv_fagforbundet.jpg

I disse tider er det mange som skal starte i sommerjobb. For noen er det første møtet med arbeidslivet. Men hvilke rettigheter har du, og hva bør du være obs på?

Det er viktig å kjenne sine rettigheter, men Fagforbundet avd. 177 Tromsø kommune har også noen råd til deg som arbeidstaker:

• Alltid få arbeidskontrakt, der det står arbeidstid og lønn
  • Finn ut hvem som er tillitsvalgt og verneombud der du er
  • Oppfør deg med respekt og bli møtt med respekt
  • Pålitelighet; gjør det du sier du skal gjøre
  • Bygg tillit mellom deg som arbeidstaker og arbeidsgiver

Arbeidskontrakt

Frank Hansen er hovedtillitsvalgt i Fagforbundet avd. 177 Tromsø kommune, Seksjon samferdsel og teknisk (SST), og arbeider daglig med arbeidsrett og arbeidsmiljø. Han sier at arbeidskontrakt er «første bud».

- Man skal alltid få arbeidskontrakt der det står om arbeidstid og lønn, samt start- og sluttdato. Arbeidsgiver forventer at du er på jobb i forhold til den kontrakten du har underskrevet og godtatt. Du skal gjøre det du er satt til å gjøre, og forhold deg til kontrakten hvis du har spesifikke oppgaver på arbeidsplassen, sier Hansen.

Gode arbeidsgivere

Hansen, som er tidligere vaktmester og nå tillitsvalgt på heltid, mener en god arbeidsgiver har fokus på opplæring, selv om arbeidsforholdet for sommervikarer normalt er av begrenset varighet.

- Hvis det er noen som er helt ny er det viktig at man blir fulgt opp og gitt opplæring i rutiner for hva man skal gjøre. Hvis det er en sommerjobb der det er farlig arbeid, er det viktig at man får opplæring på HMS slik at man ikke skader seg på jobb – det er ikke bra for noen av partene! Det kan være alt fra en ungdom som skal klippe grøntområder til maling av bygg. Det skal være en viss opplæring på sikkerhetsutstyr og verneutstyr som trengs. Det kan være vernebriller, hørselvern, kjeledress. I kommunen ordner vi egnet verneutstyr, sier Hansen.

Mange sommerjobber i Tromsø kommune

I Tromsø kommune kan man jobbe blant annet i Bydrift. Frank Hansen, har god innsikt i hvilke typer arbeidsoppgaver dette innebærer.

- Typiske sommerjobber er forefallende arbeid, som ikke krever noen form for fagbrev eller annen kompetanse, slik som malingsarbeid, rydding, kasting av søppel og diverse, plenklipping, rydde uteområder, enkle vedlikeholdsoppdrag. Ofte får man veiledning om hva man skal bruke av utstyr til de forskjellige jobbene. Det er stort sett ungdom som ikke har relevant kompetanse. Det meste på offentlige bygg krever fagbrev, for eksempel elektrisk anlegg og ventilasjon som krever fagbrev eller lang erfaring, sier Hansen.

BAKGRUNN: LOs sommerpatrulje

• Fagforbundet er det største LO-forbundet, og organiserer alle innen kommunal og fylkeskommunal virksomhet, men også mange i staten og privat/ideell sektor.
  • LOs sommerpatrulje arrangeres hvert år for å bedre unges rettigheter i arbeidslivet.
  • Sommerpatruljen består av 600 unge tillitsvalgte over hele landet som oppsøker ungdom på arbeidsplassene.
  • Hvis du lurer på hva dine rettigheter i sommerjobben er, kan du ringe sommerpatruljetelefonen på 8100 1999 eller send SMS «SP» til 2030, så får du direkte kontakt med LOs sommerpatrulje.
  • Du kan melde deg inn i et LO-forbund på http://www.lo.no. Du trenger ikke å være medlem for å få hjelp fra sommerpatruljen.

(KILDE: http://www.lo.no)

FOTO: Martin Rydningen/Fagforbundet. BILDETEKST: Frank Hansen, hovedtillitsvalgt seksjon samferdsel og teknisk (SST), Fagforbundet avd. 177 Tromsø kommune, ved Rådhuset i Tromsø. DATO: 26.06.17.